Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
E-mail stał się jednym z podstawowych narzędzi komunikacji, a jednocześnie źródłem wielu nieporozumień. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź jest prosta – brak bezpośredniego kontaktu sprawia, że nie widzimy reakcji rozmówcy na bieżąco i łatwo o mylne interpretacje.
Chcesz uniknąć takich pułapek? Zobacz, jak pisać maile, które wzbudzają zaufanie, są klarowne i przyjazne dla odbiorcy.
Pierwszą zasadą skutecznej komunikacji mailowej jest jasność. Nikt nie lubi przeglądać kilkunastu linijek, żeby zrozumieć, o co właściwie chodzi.
Jak to osiągnąć?
Często kilka prostych słów potrafi przekazać sedno sprawy lepiej niż długi elaborat.
Ważne, by zadbać również o przejrzystość całego maila. Dobre formatowanie i podział na akapity sprawiają, że wiadomość staje się bardziej czytelna.
E-mail w wielu wypadkach zastępuje bezpośrednią rozmowę, a ton komunikacji ma ogromne znaczenie dla wzbudzenia zaufania.
Pamiętaj, że e-mail może być przechowywany bardzo długo, a jego treść często odczytują również inni. Dlatego warto trzymać emocje na wodzy i skoncentrować się na faktach.
W komunikacji pisemnej kontekst i emocje bywają trudne do odczytania. To właśnie tu rodzi się wiele niejasności.
Stąd kilka porad, które pomogą rozwiać potencjalne wątpliwości:
Czasem musisz napisać mail w pośpiechu. Pamiętaj, że krótka wiadomość też może być skuteczna, jeśli jest dobrze przemyślana:
Przykład krótkiej wiadomości, która nadal pozostaje uprzejma i przejrzysta:
„Cześć Krzysztof,
Przesyłam link do dokumentu z poprawkami. Daj proszę znać, czy wszystko się zgadza, abym mógł przygotować wersję finalną.
Dzięki i pozdrawiam,
Ola.”
E-mail, który wzbudza zaufanie, to taki, w którym:
Nic nie buduje zaufania tak, jak dotrzymywanie słowa. Jeśli obiecałeś przesłać dokument do końca dnia, zrób to. A jeśli wiesz, że się nie wyrobisz, poinformuj o tym wcześniej.
Skuteczna komunikacja mailowa nie musi być sztuką niedostępną tylko dla wybranych. Wystarczy pamiętać o kilku prostych zasadach:
Pamiętaj, że za każdym mailem stoi człowiek. Gdy starasz się spojrzeć na sytuację oczami odbiorcy, częściej trafiasz w sedno. A jeśli Twój styl i sposób przekazywania informacji są przejrzyste, życzliwe i profesjonalne, możesz liczyć na pozytywną reakcję drugiej strony.
Powodzenia w pisaniu wiadomości, które angażują, przekonują i pozostawiają dobre wrażenie!